Chrisola K
Locatie | 270 34.883N, 330 55.916E | Lengte | 98 m |
Te waterlating | 1954 | Breedte | 14.8 m |
Datum schipbreuk | 31 augustus 1981 | Waterverlaatsing | 3807 ton |
Moeilijkheidsgraad | Middel | Min diepte | 5 m |
Stroming | Meestal licht, of geen | Max Diepte | 31 m |
Nachtduik | Niet mogelijk | Lamp overdag | Nodig in machinekamer |
Overige aandachtspunten | Door de ligging is het wrak alleen via zodiac te bereiken. |
Geschiedenis Chrisoula K
De ‘Chrisoula K’ is oorspronkelijk in januari 1952 in Lübeck te water gelaten als de ‘Dora Oldendorff’.
Daarna werd ze de Anna B in 1979 en in 1979 de ‘Chrisoula K’.
Ze was uitgerust met een 2-slag diesel 9 cilinder welke een kleine 2700 PK gaf en een top snelheid van 12 knopen.
Er is niet veel bekend over haar taken voor de schipbreuk.
De schipbreuk van de Chrisoula K
In augustus 1981 werd de ‘Chrisoula K’ in Italië geladen met patio tegels voor Jeddah, Saudi Arabië. Laat in de middag vertrok het schip richting de Port Said.
Na het vermoeiende afwerken van alle haven administratie, loodsen en dergelijk voer het schip richting Suez.
Opnieuw dus, net als bij de ‘Kimon M’, vaart een schip met een oververmoeide kapitein die niets aan anderen overliet, richting de straat van Gobal aan het einde van het Suez kanaal. Daar is het punt waar de zee-engte zich verwijderd en je het gevoel krijgt dat de gevaren achter je liggen. Net als de voorgaande schippers en sommigen na hem ontspande hij zich iets te snel. Ongeveer op het moment dat hij insliep werd hij ruw wakker doordat de ‘Chrisoula K’ op 31 augustus 1981 op het Sha’ab Abu Nuhas rif liep.
Gelukkig was niemand van de bemanning gewond geraakt.
Zwaar beschadigd zonk het achterschip al heel snel onder water en daarmee de rest van het schip meetrekkend. De boeg zat muurvast bovenop het rif en brak af. Nog steeds is de boeg te zien.
Duiken op de Chrisoula K
Bij de ‘Chrisoula K’ is de achterkant het diepst zodat we daar de duik aanvangen. Afdalend zwemmen we naar het achterschip waar de koralen de verschansing prachtig heeft begroeid. Op het achterdek vinden we een deur welke leidt tot een open ruimte waar vroeger de hutten van de bemanning waren, gescheiden door houten wanden. Dat is natuurlijk allemaal weggerot. In het middel een trapgat waarlangs we kunnen afdalen. Ook daar weer een open ruimte. Een trap daalt nog verder naar beneden maar daar is slechts een deur en daarachter ook een lege ruimte.
Tegen de wand naar voren aan bakboord vinden we een scheur waarlangs we naar buiten kunnen.
Als je bij het naar buiten komen naar beneden kijkt zie je daar de reserve schroef van de Chrisoula K.
Via het dek zwemmen we naar voren. Hier is her verval van het schip goed te zien, een gedeelte van de bakboord romp is hier al los geraakt. In het ruim zien we de lading, de stapels tegels bedoeld voor Jeddah. Als we hier het ruim in duiken aan stuurboord kunnen we vlak onder het dek maar boven de tegels door de achterwand naar de bemanningsverblijven midscheeps. We vinden daar een gang en gelijk een deur. De wanden zijn deels weg. Toch kunnen wij hier onze weg door vervolgen en door een tweede ruimte zwemmen en door de wand nog meer naar voren. Links van deze wand bevindt zich de machinekamer. De wanden zijn de laatste paar jaar ingeklapt. Daardoor s wel een nieuwe makkelijke toegang ontstaan links door de laatste ruimte en naar bakboord. Daar zie je een trap met rooster welke naar beneden leidt. Dit is pal naast de hoofdmachine. Tevens kijk je dan tegen de generator ruimte aan met twee grote generatoren en schakelkasten.
We draaien hier rechtsom langs de hoofdmotoren dan komen we in de pompenkamer. Daarlangs komen we aan het einde en zwemmen we rechts de schroefas over. Links is een kleine deur en als je daar inkijkt zie je de schroefas en schoefas tunnel. Deze is echter te klein om in te gaan. Het bezoek aan de machinekamer is dan af te sluiten met een rondje rond de generatoren en de schakelkasten. Door via de trap omhoog te gaan kijk je tegen een ruimte aan met een groot fornuis: De keuken. Links van deze ruimte bevindt zich de eetzaal maar we gaan rechts de deur door en komen in de gereedschapskamer. Daar bevinden zich recht vooruit een grote kolomboor en rechts een zeer grote draaibank. Achter die wand een klein magazijn met bakjes met bouten moeren enzovoorts. Tevens liggen er veel reserve onderdelen hoewel het meest ‘representatie’ natuurlijk verdwenen is. Verder naar voren zit een breuk en komen we in het voorste ruim, weer gevuld met tegels. Hier zijn vaak schildpadden te zien, maar ook murenen kom je daar vinden. Naar voren en weer terug zwemmend aan stuurboord naar achteren komen we weer bij het middenstuk.
Nog steeds zijn op de schoorsteen, welke naast het wrak aan stuurboord ligt, de stalen letters EO te zien, de eerste letters van Egon Oldendorf, de stichter van het bedrijf welke de ‘Chrisoula K’ oorspronkelijk gebouwd had.
Iets omhoog komen we bij de eetzaal en kunnen we eventueel de kombuis nog bezoeken. Verder omhoog bevindt zich de stuurhut maar die ligt zo ondiep dat het meeste er met stormen af geslagen is.
Dit is een diepte van rond de 8 meter dus een mooie plek om nog eens te genieten van het wrak en deze duik via de daallijnen af te sluiten.
Denk eraan als er nog geen zodiacs liggen of als ie van jouw boot er nog niet is, het een beter idee is om rond de 5 meter op de zodiacs te wachten en niet naar de oppervlakte te gaan.
Meestal staat hier wel golfslag en in dei golven liggen wachten is onprettig!
Flora
@ToDo Ashraf
Fauna
Op het wrak zelf, omdat het vrij ondiep maar voor vissen beschermd ligt zie je hier veel klein spul zoals clowsvisjes en dergelijke. Zoals genoemd kun je in het voorruim regelmatig schildpadden aan treffen maar ook grote murenes zijn hier zeker geen zeldzaamheid.
Beroemd voor dit wrak is naast de schoorsteen aan stuurboord de alentuin. Alen die uit het zand steken maar er ook snel weer terugzakken bij onraad.
Meer wrakken
a