Numidia
Locatie | 260 18.850N, 340 50.005E | Lengte | 137.4 m | |
Te water lating | 1901 | Breedte | 16.7 m | |
Ondergang | 20 Juli 1901 | Waterverplaatsing | 3699 ton | |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld tot groot ivm diepte | Min diepte | 5 m | |
Current | Meestal licht maar kan sterk zijn | Max diepte | 31 m | |
Night Dive | Niet mogelijk | Duiklamp overgag | Niet nodig | |
Other | Regelmatig is door de vorm van het eiland hier sprake van een neerwaartse stroom. Dit en tevens de grote diepte maakt dit een moeilijkere duik |
Geschiedenis van de ‘Numidia
De ‘Numidia’ was een ‘stalen schroefstoomschip’ en werd voltooid in februari 1901. Ze was een algemeen vrachtschip waarbij zowel het schip als motoren gebouwd waren door ‘D & W Henderson & Co’ in Glasgow. De Numidia was een zeer groot schip voor die dagen met afmetingen van 137,4 m x 16,7 m en een waterverplaatsing van 6399 ton
Ze had vier laadruimen, twee voor en twee achter van een centraal brug opbouw, inclusief uitgebreide passagiersaccommodaties, zoals vaak te zien is in die dagen. Ze was uitgerust met een drievoudige expansiestoommachine met drie cilinders, in staat om 447 pk te produceren welke haar een topsnelheid van 10 knopen kon geven.
De ondergang van de ‘Numidia’
Op 6 juli verliet de Numidia Liverpool met geladen met stukgoed en had een bemanning van zevenennegentig man.
Er waren deze keer geen passagiers. De volgende paar dagen had ze een eentonige reis, langs Gibraltar, langs de Middellandse Zee, door het Suezkanaal en het schip verliet uiteindelijk Suez op 19 juli 1901 om 2:48.
Ze had goede vorderingen gemaakt en die avond was ze om 19.00 uur het Shad Wan Island alweer drie zeemijl voorbij. Op dit punt stelde de kapitein een nieuwe koers in met een afstand van 47 zeemijlen en om 23:00 uur werd de koers weer aangepast richting de Brothers eilanden.
Om 1:00 uur werden het licht van het eiland ‘Big Brother’ gemeld bij over de stuurboord boeg. De kapitein instrueerde de roerganger om zijn koers iets aan te passen om langs het eiland te varen en controleerde of zijn instructies waren begrepen.
Eindelijk trok de kapitein zich terug in zijn hut en met de instructie om hem wakker te maken als de lichten van Big Brother achter hun lagen.
Om 2.10 uur werd de kapitein ruw gewekt door de impact van de Numidia die op de rotsen van Big Brother liep. Hij haastte zich naar de brug en vond zijn schip op minder dan 150 meter van de vuurtoren.
De motoren draaiden al vol achteruit en bleven dat ook meer dan twee uur doen. Toen moest de kapitein eindelijk toegeven dat de Numidia vastzat op de rotsen en de motoren werden gestopt. Tegen die tijd maakte het schip water. Uit voorzorg werden alle reddingsboten uitgezet en werden voorbereidingen getroffen om het schip te verlaten.
Om 07:40 kwam de SS Rhipens in zicht en werd dit schip gebruikt om vanuit Suez dringende hulp te krijgen. Nadat de SS Rhipens was vertrokken, werd uit voorzorg een groot deel van de bemanning aan land gezet en werd een vorm van communicatie tussen de kust en het schip tot stand gebracht.
Andere schepen kwamen aan en er werd van alles aan gedaan om de Numidia weer vlot te trekken. Helaas was dat zonder enig succes. Uiteindelijk moest de kapitein accepteren dat het schip verloren was waarna de kapitein toe stond dat de bemanning gered werd door de bijliggende schepen. De kapitein zelf bleef nog zeven weken op het eiland bleef om toezicht te houden op de redding van het grootste deel van de lading.
Later brak de Numidia in tweeën net op het punt vlak voor de brug waarna alles wat erachter lag op het rif wegzonk.
Duiken op de ‘Numidia’
Om op de Numidia te duiken wordt je normaal gedropt door een zodiac of je hebt de Aida bezocht en langs het rif naar de Numidia gedreven.
De gebroken boog ligt verspreid over het rif op ongeveer 8 meter.
Het wrak zelf bevindt zich op het rif in een bijna verticale positie waarbij het achterschip tot aan de 80 meter komt.
Opvallend is dat zelfs op een diepte van 50-60 meter je nog steeds koralen kunt vinden.
Natuurlijk, vanwege de locatie van het wrak en de diepte, kun je hier de ‘grote vissen’ verwachten. Natuurlijk tandbaarzen, tonijn en dergelijke, maar ook verschillende soorten haaien en andere pelagische soorten tref je hier, vooral ’s ochtends, aan.
Opvallend is de gelijkenis met de Aida. Zelfde bouw en er zijn soms mensen die per vergissing denken dat het hetzelfde wrak is welke in tweeën gebroken is. Het zijn echter echt twee aparte wrakken.
In het ondiepere middengedeelte zie je de davits nog steeds naar buiten gezwaaid staan.
Op ongeveer 12 meter, op het einde van wat nog steeds herkenbaar is als een schip, kun je de eerste van twee paar wielen van een treinstel vinden. Deze werden als deklading vervoerd en bestemd voor India. Een andere paar is nu vlakbij gedeeltelijk verborgen in het rif op ongeveer 8 meter te vinden.
Ga alleen zo diep als je de juiste training en uitrusting hebt! Je wilt geen decompressieziekte oplopen in dit afgelegen deel van de Rode Zee.
Beter is om in de vroege ochtend te gaan, een goede plek op het rif te vinden op ongeveer 10-12 meter en daar te wachten op de haaien die dan aan het jagen zijn. Een echt prachtig uitzicht!
Flora
@todo Ashraf
Fauna
Bij de ‘Brothers’ heb je natuurlijk veel minder last van zweefvuil dan vlak bij de kust. Ook door de diepte kun je hier dan ook de grote jongens aantreffen. Zoals tandbaarzen en als je vroeg bent haaien en zelfs meer.
Meer wrakken
a