Kimon M

Locatie 270 34.803N, 330 55.913E Lengte 121 m
Te water lating Januari 1952 Breedte 15.8 m
Datum schipbreuk 12 december 1978 Waterverplaatsing 3129 ton
Moeilijkheidsgraad Middel Min diepte 5 m
Stroming Meestal geen of licht Max Diepte 28 m
Nachtduik Niet mogelijk Lamp Nodig Niet nodig
Overige aandachtspunten Door de ligging is het wrak alleen via zodiac te bereiken. Dit is het achterste wrak op Abu Nuhas en dat is een flink stuk varen. Het wrak is aan het uiteenvallen met veel loshangende beplating dus penetratie is gevaarlijk.

Geschiedenis

De ‘Kimon M’ is oorspronkelijk in januari 1952 in Kiel te water gelaten als de ‘Brunsbuttel’.
Daarna werd ze de Ciuad de Calcuta in 1953, de Angela in 1964 en in 1971 de Kimon. Pas in 1975 kwam de M er achter toen zij gekocht werd door de Ianossis Shipping Company of Panama.
Het was een vrachtschip met als aanvulling 12 passagiersverblijven, zoals meer in die tijd.
Ze was uitgerust met een gereviseerde 4-slag diesel 8 cilinder welke een kleine 3000 PK gaf en een top snelheid van 12 knopen.
Het schip is dus tijdens haar leven verbouwd. Ze werd beschouwd als een stevig en zeewaardig schip.

De schipbreuk van de Kimon M

In december 1978 de ‘Kimon M’ was in een kleine Turkse have geladen met zakken met linzen, bestemd voor Bombay Indië.
Het schap was twee dagen later in Port Said. Na het passeren van Port Said samen met de vermoeienissen van papierwerk, douane, loodsen etc het schip kon door het Suez kanaal richting de straat van Gobal de kapitein ontspande zich. Overtuigd dat de gevaren achter hem lagen, gaf hij het bevel over aan de 1e stuurman met de instructies de koers de komende drie uur niet te veranderen. Daarna ging hij eindelijk slapen.
Dat duurde niet lang. Met zijn motor op volle kracht voorruit liep het schip op de noordoosthoek van van het Abu Nuhas rif. De datum was 12 december 1978.
Gelukkig was een vrachtschip de ‘Interasja’ dichtbij dus de bemanning kon de ‘Kimon M’ veilig verlaten.

Aanvaring?

Er is een verslag dat de ‘Kimon M’ claimde een aanvaring gehad te hebben met een ander vrachtschip. Welke is onduidelijk, de ‘Chisoula K’ strandde pas drie jaar later. Wat mogelijk is, is dat en een ander vrachtschip (er waren er meer die daar aan de grond liepen en weer vlot kwamen) was en dat de ‘Kimon M’ probeerde er omheen te varen. De initiële aanvaring zorgde dat het schip op het rif gedrukt werd en daar muurvast kwam te zitten. Een gedeelte van de lading kom worden gered maar het meeste was al contact gewest met zeewater dus dat werd achtergelaten. Het schip brak gedeeltelijk. Ook door het verwijderen van de motor werd het schip sterk verzwakt. Andere onderdelen, zoals en generator en pompen, bleven gelukkig achter.

Duiken op de Kimon M

De ‘Kimon M’ is het laatste van de vier wrakken op Abu Nuhas.
De safariboten liggen meestal in de daar in de bescherming van het rif. Dat houdt in dat om de ‘Kimon M’ te bereiken er een flink stuk met de zodiac gevaren moet worden. Ook omdat deze kust meestal lagerwal is, is er met een beetje wind meestal veel golfslag. Hierdoor is het lastig de ‘Kimon M’ te bereiken.
Als er wordt afgedaald naar het wrak, valt gelijk de verschillen op met de oudere wrakken in de Rode Zee. De ‘Kimon M’ is gebouwd in een tijd waar ze precies wisten hoe sterk een schip moest zijn. Echter een schip is gebouwd om te varen en niet om op een rif te liggen. Het is dus op veel plaatsen gescheurd en zeker de laatste paar jaar is een groot gedeelte van het middenschip, maar je eerst nog doorheen kon zwemmen en de machinekamer (zonder motor) kon bekijken, helemaal ingeklapt.
Achter bij de schroef zie je dat ook duidelijk. De schroefas lagering en de koker is helemaal losgescheurd van het eigenlijke wrak. Ook ligt dat nu gekanteld ten opzichte van een paar jaar geleden.
Eigenlijk is het beter om er niet meer in te gaan en van buitenaf te bekijken. Ga je er toch in, let dan erg goed op loshangende beplating welke af kan scheuren.

Flora

@ToDo: Ashraf

Fauna

Het wrak ligt vrij open aan de buitenkant van het rif dus kun je er snappers, tonijn en dergelijke vinden.
Bij de doorgang naar de ligplaatsen van de safariboten jagen vaan dolfijnen en de kans is aanwezig dat je er hier ook zult aantreffen.


Wil je meer lezen over dit prachtige wrak? Koop dan het boek van Ned Middleton ISBN9781898162711