Rosalie Möller

Locatie 270 30.059N, 330 46.283E Lengte 108 m
Te waterlating 1910 Breedte 15 m
Schipbreuk 8 oktober 1941 Waterverplaatsing 3960 ton
Moeilijkheidsgraad Middel Min diepte 32 m
Stroming Meestal licht, soms sterk Max Diepte 50 m
Nachtduik Niet mogelijk Lamp Nodig Niet nodig
Overige aandachtspunten Door grote diepte is het makkelijk om in decompressie te komen, net als het zonder lucht te komen te zitten.
Het binnendringen van de machinekamer is door de roosters niet zonder gevaar. Zie ook ‘duiken op…’.

Geschiedenis

De ‘Rosalie Moller’ is oorspronkelijk in januari 1910 in Glasgow te water gelaten als de ‘Francis’.
Voor haar tijd was dit met een 3 cilinder stoommachine met een topsnelheid van 10 knopen met 4 ruimen een zeer modern schip.
In1931 is zij verkocht aan de Lancashire Moller line en werd zij omgedoopt naar de Rosalie Moller.
Tot op dat moment had zij eigenlijk alleen in Amerikaanse en Britse wateren gevaren. De Mollers hadden andere plannen met haar en snel onderhield zij een verbinding tussen Engeland en China, in de havens tussen Sjanghai en TsjingTao.
Net als vele andere schepen werden bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog veel schepen geconfisqueerd door het Britse Ministerie van Transport. Doordat zij met haar 30 jaar al redelijk op leeftijd was en haar top nog maar rond de 7 knopen lag, werd zij eerst ingezet rond Engeland om daar zo goed en zo kwaad als dat kom de Britse economie te ondersteunen,  met name met het vervoer van kolen.
Haar machines werden met kunst- en vliegwerk aan de gang gehouden.
Heel veel zeeschepen, ook de oorlogsschepen, waren indertijd nog kolengestookte stoomschepen.
Door gebrek aan snellere schepen gingen de langzamere schepen steeds verder weg en er was al menig trip ondernomen naar Gibraltar en zelfs naar Malta om daar de voor de oorlog zeer belangrijke kolen te lossen.

De ondergang van de Rosalie Moller

Uiteindelijk was er geen repareren meer aan en werd de Rosalie Miller in juli 1941 grondig opgeknapt en kreeg ze haar wat later bleek laatste bestemming.
Ze werd volgeladen met bijna 5 ton van kolen en kreeg opdracht rond kaap de goede hoop naar Alexandrië te varen. Zij kwam op 11 september in de Rode Zee aan en werd doorgestuurd naar ‘veilige ankerplaats H’ om te wachten op het sein dat zij naar binnen mocht om te lossen.
Doordat er twee schepen een aanvaring hadden gehad in de golf van Suez duurde dat al twee weken. Niet alleen voor de Rosalie Moller, maar ook de ‘Thistlegorm’ met haar waardevolle lading lagen maar doelloos te wachten.
De ondergang van de ‘Thistlegorm’ was tevens de reden van de ondergang van de Rosalie Moller. Door de geweldige ontploffing en bijbehorende vuurbal van de ‘Thistlegorm’ zagen de duitse piloten ook de ‘Rosalie Moller’ liggen. Mede door dit onverwachte succes kwamen de twee Heinkels terug speciaal voor de Rosalie Moller. Er werden twee bommen gelost welke in ruim 3 terecht kwamen. Op 8 oktober om 00:45 verdween de ‘Rosalie Moller’ onder de golven.

Duiken op de Rosalie Moller

De ‘Rosalie Moller’ is een werkelijk prachtig wrak. Ze staat rechtop de zeebodem en juist omdat ze rechtop staat en de krachten op haar romp beter aan kon is zijn mooi intact gebleven. Probleem voor het duiken is dat de zeebodem daar bijna 50 meter is. Het dek ligt dan ook tussen de 32 en 35 meter.
Wat opvalt is dat zaken als de railing en dergelijke nog grotendeels intact zijn. Ook aan dek is er weinig rommel te zien. De houten dekluiken zijn weg en in de ruimen is nog de kolen te vinden.
De schoorsteen, nog fier overeind tot in 2001, is omgevallen. Helaas door puur vandalisme. Dat geldt ook voor de rest van de Rosalie Moller.

De schoorsteen is een markeringspunt voor de ingang van machinekamer. Let echter hier goed op. De machine is voorzien van looproosters. Het is erg gemakkelijk om dieper de machinekamer in te gaan maar mede door sediment ook erg gemakkelijk om de juiste weg terug niet meer te vinden. Op die wijze zijn verschillende duikers omgekomen. Geniet dus van de buitenkant van de machinekamer en van de dekken.

Pas ook op de diepte en luchtverbruik. Voor je het weet zijn je nul tijden overschreden of gebruik je meer lucht dan de planning was.

Flora

@ToDo Ashraf

Fauna

De Rosalie Moller is vooral beroemd om zijn grote scholen glasvisjes. Deze leven normaal meer in de schaduw maar gezien de diepte van het wrak en het vaak matige zicht vinden zij het klaarblijkelijk prima vertoeven. Ook omdat het een dieper wrak is kun je daar vaak wat grotere vissoorten zoals de Zeebaars of grote groupers vinden. Jacks en Tonijn cirkelen ook rind het wrak, wat het maken van de opstijging met safety stop of decostop nooit saai maakt.


Wil je meer lezen over dit prachtige wrak? Koop dan het boek van Ned Middleton ISBN9781898162711