Foto : Harry Klerks

Deze route brengt u naar de mooiste plaatsen in het Noorden waar u meegenomen wordt op een tocht door de geschiedenis van de talloze prachtige wrakken die de Rode Zee te bieden heeft gecombineerd met enkele van de mooiste rifduiken in het Noorden. Daarna wordt koers gezet richting Safaga waar u een bezoek brengt aan het wrak de ‘Salem Express’ en enkele niet te missen riffen zoals Panorama Rif, Middle Rif, Tobia Arbaa,…

North divesites

Safaga divesites

Abu Nuhas

Ook wel het scheepskerkhof van de Rode Zee genoemd…
Doordat het rif net onder de oppervlakte en gevaarlijk dicht tegen de vaargeul ligt, herbergt Abu Nuhas meer wrakken dan welk ander rif ook in de Rode Zee. Aan de noordkant van het rif liggen de 4 bekende wrakken, Giannis D, de Carnatic, de Chrisoula K. en de Kimon M op de zandbodem dicht bij het rif. De maximale diepte bedraagt 30 meter.

 

Giannis D (Danae)

  • Bouwjaar: 1969
  • Lengte: 99,5 meter
  • Breedte: 16,0 meter
  • Diepte: tussen 10 & 28m
  • Datum ondergang: 19 april 1983

De Giannis D is het meest bedoken en voor velen ook mooiste wrak onder de Abu Nuhas wrakken. Nadat dit Griekse vrachtschip, beladen met hout, op 19 april 1983 tegen het rif was gevaren, brak het schip langzaam in 2 waarna het nog 2 weken zou duren vooraleer de Giannis D volledig onder de oppervlakte van de Rode Zee verdween. Het wrak ligt schuin naar bakboord met een maximum diepte van 28 m. Zeker een bezoek waard is de nog steeds intacte voorsteven en de machinekamer vol glasvisjes. De mast, draden en kabels zijn omhuld door zacht koraal. Het wrak is makkelijk toegankelijk maar let op voor duizeligheid als gevolg van de schuine ligging van het schip. Verschillende vissoorten zoals koraalduivels en schorpioenvissen geven deze duik nog iets extra`s.

 

Chrisoula K

  • Bouwjaar: 1954
  • Lengte: 106m
  • Breedte: 15m
  • Diepte: tussen 18 & 25m
  • Datum ondergang: 31 augustus 1981

De Chrisoula K, gebouwd te Duitsland in 1954, kwam in 1979 in handen van de Griekse Clarion Marine Company of Piraeus. Op 31 augustus 1981 was het cargoschip op weg van Italie naar Jeddah waar ze Italiaanse vloertegels zou afleveren. Tragisch genoeg kwam ook dit schip, hoogstwaarschijnlijk door een navigatiefout van de kapitein of 1 van zijn officieren, in aanvaring met het rif Abu Nuhas. Met volle vaart kwamen schip en rif in aanraking waarbij de Chrisoula K middendoor brak. In het begin bleef de boeg nog een tijdje boven water op het rif liggen, maar door de werking van de ruwe zee onder water voegde ook het voorschip zich na een tijdje bij de rest van het schip dat op zijn stuurboordzijde op de bodem ligt. Meer dan 20 jaar op de zeebodem zorgt ervoor dat de duiker niet alleen een mooi wrak kan bewonderen maar tevens kan genieten van een wrak bedekt met tal van hard en zacht koraal met de daarbijhorende kleurrijke vissen. Door de onstabiele ligging en de nauwe in- en uitgangen is het echter aan te raden niet in het wrak te gaan.

 

Carnatic

  • Bouwjaar: 1862
  • Lengte: 89.8m
  • Breedte: 11.6m
  • Diepte: Tussen 17 & 27 m
  • Datum ondergang: 12 – 14 september 1869

12 september 1869, de Britse zeil- & stoomboot de Carnatic vertrekt met een uiterst kostbare cargo richting Bombay , voor wat later zijn laatste trip zou blijken te zijn. Enkele minuten voor middernacht komt het schip vast te zitten op het Abu Nuhas rif. Volgens de kapitein geen reden tot paniek, het schip had enkele lekken maar het pompsysteem kon de klus aan dus het was enkel wachten tot het schip `Sumatra` voorbij zou komen en hulp bieden. De Sumatra liet echter op zich wachten. Tijdens de nacht van 13 op 14 september werden de lekken groter en liet ook de electriciteit het afweten. 34 uur na de aanvaring brak het schip, het achtersteven verdween in de Rode Zee. Kort daarna gleed ook het voorsteven van het rif om voor eeuwig onder te gaan. Een groot deel van de kostbare cargo (het verhaal wil dat er 40 000 sterling in goud bullion in het schip aanwezig was) werd nooit teruggevonden. Het wrak bevindt zich tussen 17 en 27m en wordt ook wel het `wijnwrak` genoemd door de vele flessen wijn (deel van de cargo) die in het schip gevonden werden. Talloze glasvisjes en enkele baarzen hebben in het schip postgevat, de scheepsromp is volledig bedekt met kleurrijk zacht koraal en ook het zien van murenen en octopussen rond het wrak is tijdens uw duik niet uitgesloten.

 

Thistlegorm

  • Bouwjaar: 1940 als Freighter voor de Royal Navy
  • Lengte: 126 m
  • Breedte: 17.5 m
  • Gewicht: 4898 ton
  • Diepte: Tussen 10 & 31 m
  • Datum Ondergang: 6 oktober 1941

Egypte, 6 oktober 1941, WO II. Het is 01.30 `s morgens wanneer de SS Thistlegorm, geankerd bij Sha`ab Ali en volgeladen met oorlogsmunitie voor de Britste troepen in Noord-Afrika, opgemerkt wordt door de Duitse luchtmacht.
Er komt een kort maar hevig gevecht waarbij de SS Thistlegorm door 2 fatale bominslagen opengescheurd wordt en zinkt. De oorlog woedt verder en het schip wordt vergeten tot het in de jaren `60 gevonden wordt door niemand minder dan Jacques Cousteau. De vracht, bestaande uit locomotieven, motors, jeeps, trucks, autobanden, rubberlaarzen, munitie, granaten en nog veel meer, is ondanks de vele jaren bijna volledig intact gebleven. Niet alleen het schip zelf, maar ook de talloze soorten vis die in de loop der jaren een thuishaven gevonden hebben in, op en rond het schip zorgen ervoor dat de Thistlegorm één van de meest bezochte scheepswrakken ter wereld is.

Door de omvang van en de vele bewonderenswaardigheden in het schip is het aangeraden minstens 2 duiken op het wrak te maken. Het diepste punt, te bezichtigen tijdens de eerste duik, ligt op een diepte van 31 m. Het is niet uitgesloten dat u een sterke stroming zal ervaren tijdens uw duik en ook een minder goede zichtbaarheid behoort tot de mogelijkheden maar niet te min is dit stukje Britse geschiedenis zeker en vast een must voor iedere duiker.

 

The Kingston (Sarah H)

  • Bouwjaar: 1871
  • Lengte: 78 m
  • Breedte: 10 m
  • Diepte: tussen 4 & 19 m
  • Datum Ondergang: 24 februari 1881

22 januari 1881, het schip de Kingston vertrekt onder leiding van kapitein Cousins vanuit Londen naar Aden met een lading kolen. Ongeveer een maand later bereikt het schip het open water van de Rode Zee. De kapitein besluit na 2 dagen non stop aan het roer te staan, dat dit open water veilig genoeg is om het roer over te laten aan zijn eerste stuurman en zoekt zijn kajuit op. Niet lang daarna echter komt het rif in volle vaart terecht op het rif Shag Rock. 2 dagen lang proberen kapitein en bemanning het schip te redden, maar tevergeefs, de Kingston glijdt van het rif af en heel snel is enkel nog de mast van het schip te zien.
Meer dan 100 jaar later is ook dit schip een veelbezocht wrak in de Rode Zee.
Het schip is na al die jaren nog verbazingwekkend goed intact.

 

Rosalie Moller

  • Bouwjaar: 1910
  • Lengte: 108 m
  • Diepte: tussen 17 en 50 m
  • Datum ondergang: 7 oktober 1941

WO II. De Rosalie Moller, een Brits oorlogsschip geladen met `Best Welsh` kolen, wacht, net zoals de Thistlegorm, op instructies om haar tocht verder te kunnen zetten via de Golf van Suez. En net dat wachten op instructies zou beide schepen fataal worden.
Na hun aanval op de Thistlegorm op 6 oktober had de Duitse luchtmacht lucht gekregen van het feit dat ook andere schepen zich verborgen hielden in deze zogezegde veilige ankerplaats dichtbij het eiland Gubal. Niet meer dan 48 uur na de tragedie van de Thistlegorm wordt ook de Rosalie Moller door de Duitse luchtmacht vernietigd. Het schip wordt in de nacht van 7 oktober 1941 door 2 bommen geraakt waarna samen met de twee bemanningsleden, voorgoed in het water verdwijnt.
Het wrak staat rechtop met de boeg op 39 m en een maximum diepte van 50 m. De Rosalie Moller is nog steeds in uitstekende conditie, op het dek is een weelderige koraalgroei en het marineleven kan alleen maar omschreven worden als spectaculair.
Duiken op de Rosalie Moller is enkel aangeraden bij goede weersomstandigheden, maar indien de kans zich voordoet moet de meer ervaren duiker deze zeker en vast met beide handen grijpen.

 

Salem Express

  • Bouwjaar: 1966
  • Lengte: 110 m
  • Breedte: 18 m
  • Max. Diepte: 32 m

16 december 1991

De Egyptische ferry maakt zich tijdens de stormachtige nacht klaar om te vertrekken vanuit de Saudische haven Jeddah, volgeladen met voertuigen en honderden pelgrims op terugreis van hun heilige stad Mekka. Omstreeks middernacht slaat het noodlot toe. De ferry komt met volle kracht in aanvaring met de meest zuidelijke koraalformatie van de Hyndman Reefs. Door de enorme klap opent het boegdek en in een mum van tijd zinkt het schip. Slechts 180 van de officieel gemelde 650 passagiers (naar verluid in werkelijkheid meer dan 1000) overleven de ramp.

Daar het te risicovol was voor de reddingsduikers om ook de lichamen van de passagiers uit de dieper gelegen ruimtes te halen, bevinden zich nog steeds lichamen in het wrak. Het schip ligt op stuurboordkant op een maximale diepte van ongeveer 32 m, bakboord ligt op ongeveer 12m diepte. Deze zee tragedie waar meer dan 1000 mensen het leven verloren tijdens een stormachtige nacht is nu, zovele jaren later, een thuishaven voor zeeleven geworden en wordt dagelijks bezocht door duikers van over de hele wereld.

 

Middle Reef

Middle Rif ligt net zoals het Panorama Rif in open zee, het rif gaat tot 30m waarna het recht naar beneden valt. Vaak kan men hier de grotere vissoorten zien. Het biedt een harde koraaltuin in het oosten en in het westen vindt men acroporas en hersenkoraal. Aan de zuidkant bevinden zich grotten en tunnels waar een grote hoeveelheid vissen woont.

 

Panorama Rif

Met zijn grote koraalformaties, steilwanden en kans op haaien is dit rif ongetwijfeld 1 van de hoogtepunten tijdens uw cruise.
Het ovaalvormig rif is makkelijk te herkennen door de waarschuwingstekens bovenop het rif. Een veld met honderden anemoonvisjes, steilwanden tot dieper dan 200m, grote waaierkoralen, verticale koraalmuren bewoond door tal van onderwaterleven en vele kleine grotten en spleten met zacht koraal maken deze duikstek een topper. Beide kanten van het rif zijn zeer geschikt voor driftduiken.

 

Tobia Arba

Hoewel de naam anders doet vermoeden – Tobia Arba betekent 4 zuilen – bestaat deze duikstek uit 7 prachtige koraalzuilen die opstijgen vanaf de zandbodem op een diepte van ongeveer 15m. 6 van de 7 zuilen staan paarsgewijs dicht bij elkaar terwijl de 7de zuil alleen staat vandaar ook de naam `4 zuilen`. Door de lichtinval worden de door koraal en de bijhorende vissen bedekte zuilen een waar kleurentafereel. Het landschap rond de zuilen is eveneens een lust voor het oog met zacht koraal, gorgonias, roggen, octopussen en steenvissen.

 

Andere mogelijke duikstekken tijdens deze route zijn: Siyul Seghira, Siyl Kebir, Small Crack, Kingston, Abu Gafan, Gamul Kebir, Gamul Seghira, Shaab Sheer, Shaab Claude,…

 

Opmerking: Alle duikplaatsen en de volgorde zijn afhankelijk van de weersomstandigheden.