Kingston

Tewaterlating 16 feb 1871 Lengte 78 m
Schipbreuk 28 jan 1881 Breedte 10 m
Locatie 270 46.686N, 330 52.551E Waterverlaatsing 1449 ton
Moeilijkheidsgraad Eenvoudig Min diepte 0 m
Stroming Meestal licht, soms sterk Max Diepte 20 m
Nachtduik Mogelijk Lamp overdag Niet nodig
Overige aandachtspunten Meestal stroming waar goed gebruik van gemaakt kan worden om langs het rif te driften.

Geschiedenis

De ‘Kingston’ is gebouwd in Sutherland en is te water gelaten op 16 februari 1871. Het was een zogenaamde schroef aangedreven brigantijn. Kortweg, we zetten een stoommachine aan boord maar ook zeilen want die doen het tenminste. Heel modern dus maar de gebruikelijke zeelui vertrouwde het voor geen cent!

De stoommachine werd vanaf rond 1840 ontwikkeld en geperfectioneerd. In het begin met vallen en opstaan maar gaandeweg steeds beter. Maar zeilen bleef voorlopig de hoofdwijze van voortstuwing. Rond 1865 zat het er net tussen in, zo ook de ‘Kingston’. Het grote probleem was natuurlijk dat de roet van de stoomketel de zeilen vervuilde of zelfs in brand staken!
De ‘Kingston’ voer veel op de Middellandse zee, het midden oosten en verder. Haar taak was het bevoorraden van de kolenbunkers rond deze zeeën.

De schipbreuk van de Kingston

Op de ochtend van 28 januari 1881 vertrok de ‘Kingston’ uit Cardiff met als bestemming Aden.
Na een voorspoedige reis verliet de ‘Kingston’ op 20 januari 1881 Suez richting de straat van Suez. De kapitein bleef gedurende het hele stuk de navigatie voeren in dit gevaarlijke water. Helaas maakt hij een kleine fout waardoor ‘s nachts het schip iets oostelijker lag dan gedacht. Toen de kapitein dacht dat het gevaar geweken was gaf hij instructies aan de roerganger en ging naar bed. Korte tijd later, in de vroege ochtend van 22 februari, liep de ‘Kingston’ op Shag Rock. Onmiddellijk was de kapitein weer op de brug en nam het commando over. De schade viel in eerste instantie mee. Alleen de ‘Kingston’ zat wel vast en kon zichzelf niet loskrijgen.
’s Morgens kwam een schip langs die op de vuurpijlen reageerde. Die kreeg hem echter echter ook niet los en vertrok naar Suez met de belofte om hulp te sturen. Na twee dagen was de situatie echter een stuk ernstiger. De achterkant stond al bijna geheel onder water. De kapitein liet de sloepen langszij te water en uiteindelijk verliet iedereen het schip en zagen de ‘Kingston’ wegzakken onder water.

De legende Sara H

De ‘Kingston’ als  naam was lang vergeten. Wel was er een onbekend wrak op Shag Rock. Een fotograaf bezig met een boek zag het ongekende wrak en besloot het de ‘Sara H’ te noemen, naar de naam van de vrouw van de kapitein van het duikschip: David Hillel. Deze naam is blijven hangen zelfs nadat de echte naam van de ‘Kingston’ bekend werd.

Duiken op de Kingston

Een duik op de ‘Kingston’, zeker als er stroom in zuidelijke richting staat, wordt vaak begonnen vanaf het achterdek. De boot zelf zal dan afhankelijk van de stroom midden tot aan het einde van Shag Rock gaan liggen. De duik is namelijk echt helemaal perfect als na het bezoek van het wrak deze als driftduik langs de prachtigste tafelkoralen van Shag Rock kan worden afgesloten.
Maar allereerst het wrak. Na 120 jaar is het wrak in een opvallend goede staat. De schroef licht op 20 meter maar daar is niet veel bijzonders aan. Vanaf de schroef stijgen we op naar het achterdek. Het hele wrak is prachtig begroeid met prachtige koralen en je kijkt je ogen uit. Vanaf het achterschip naar voren zwemmend vindt je de bovenop de reserve schroef. Meer naar voren zijn duidelijk de condensors en ketel nog te zien. De lading cokes is nog steeds aanwezig maar overgroeid met harde koralen.

We laten ons daarna door de stroom meevoeren. Al snel zien we op 50 meter een mast en een watertank liggen. Deze zijn echter van een onbekend wrak. Als je op dat punt omhoog kijkt is de schroef van dat wrak bovenop het rif te zien. Ook liggen daar nog bodemplaten maar die zijn verder niet interessant. Vanaf dat punt is het genieten van de meest prachtige koralen tot het helaas tijd wordt om naar boven te gaan.
Gelukkig door de geringe diepte wordt het zeker een erg lange duik.

Flora

Shag Rock is beroemd om zijn prachtige harde koralen. Tafel koralen van meer dan twee meter zijn hier geen uitzondering.

Fauna

Op het wrak zijn vooral de vaak territoriale doktersvissen er leuk. Ook de trekkervissen vallen onder dit hoodstuk.
Verder zie je tussen de koralen veel murenes en vaak zijn schildpadden te zien.
Ook kan je rond Shag Rock dolfijnen tegen komen. Er zijn veel rond trekkende groepen en regelmatig komen de mannetjes nieuwsgierig kennismaken en blijven rond zwemmen.


Wil je meer lezen over dit prachtige wrak? Koop dan het boek van Ned Middleton ISBN9781898162711