Deze route neemt je mee op een tocht door de geschiedenis van de talloze prachtige wrakken die de Rode Zee te bieden heeft gecombineerd met prachtige drop offs en off shore riffen rijkelijk gevuld met vis en koraal.


Sha`ab el Erg

Dit reusachtige hoefijzervormig rif biedt verschillende duikplaatsen met een waaier aan marineleven. Het noordelijke punt biedt verschillende koraalmassa`s met een prachtige begroeiing en een kans om schildpadden te zien. Doordat gedurende de maanden februari en maart een aantal manta`s op het noordoostelijke punt van dit rif een thuishaven zoeken, wordt dit punt ook wel Manta Point genoemd. Langs de oostkant is er een met koraal bedekte drop off, terwijl het zuidelijke stuk een aantal koraalblokken herbergt en een zandplateau van 12 m. Het rif omringt een ondiepe laguna waar koraalruggen en torentjes te zien zijn en waar de mogelijkheid bestaat dat duikers tijdens de duik dolfijnenplezier beleven.

Abu Nuhas

Ook wel het scheepskerkhof van de Rode Zee genoemd…
Doordat het rif net onder de oppervlakte en gevaarlijk dicht tegen de vaargeul ligt, herbergt Abu Nuhas meer wrakken dan welk ander rif ook in de Rode Zee. Aan de noordkant van het rif liggen de 4 bekende wrakken, Giannis D, de Carnatic, de Chrisoula K. en de Kimon M op de zandbodem dicht bij het rif. De maximale diepte bedraagt 30 meter.

Giannis D (Danae)

  • Bouwjaar: 1969
  • Lengte: 99,5 meter
  • Breedte: 16,0 meter
  • Diepte: tussen 10 & 28m
  • Datum ondergang: 19 april 1983

De Giannis D is het meest bedoken en voor velen ook mooiste wrak onder de Abu Nuhas wrakken. Nadat dit Griekse vrachtschip, beladen met hout, op 19 april 1983 tegen het rif was gevaren, brak het schip langzaam in 2 waarna het nog 2 weken zou duren vooraleer de Giannis D volledig onder de oppervlakte van de Rode Zee verdween. Het wrak ligt schuin naar bakboord met een maximum diepte van 28 m. Zeker een bezoek waard is de nog steeds intacte voorsteven en de machinekamer vol glasvisjes. De mast, draden en kabels zijn omhuld door zacht koraal. Het wrak is makkelijk toegankelijk maar let op voor duizeligheid als gevolg van de schuine ligging van het schip. Verschillende vissoorten zoals koraalduivels en schorpioenvissen geven deze duik nog iets extra`s.

Chrisoula K

  • Bouwjaar: 1954
  • Lengte: 106m
  • Breedte: 15m
  • Diepte: tussen 18 & 25m
  • Datum ondergang: 31 augustus 1981

De Chrisoula K, gebouwd te Duitsland in 1954, kwam in 1979 in handen van de Griekse Clarion Marine Company of Piraeus. Op 31 augustus 1981 was het cargoschip op weg van Italie naar Jeddah waar ze Italiaanse vloertegels zou afleveren. Tragisch genoeg kwam ook dit schip, hoogstwaarschijnlijk door een navigatiefout van de kapitein of 1 van zijn officieren, in aanvaring met het rif Abu Nuhas. Met volle vaart kwamen schip en rif in aanraking waarbij de Chrisoula K middendoor brak. In het begin bleef de boeg nog een tijdje boven water op het rif liggen, maar door de werking van de ruwe zee onder water voegde ook het voorschip zich na een tijdje bij de rest van het schip dat op zijn stuurboordzijde op de bodem ligt. Meer dan 20 jaar op de zeebodem zorgt ervoor dat de duiker niet alleen een mooi wrak kan bewonderen maar tevens kan genieten van een wrak bedekt met tal van hard en zacht koraal met de daarbijhorende kleurrijke vissen. Door de onstabiele ligging en de nauwe in- en uitgangen is het echter aan te raden niet in het wrak te gaan.

Carnatic

  • Bouwjaar: 1862
  • Lengte: 89.8m
  • Breedte: 11.6m
  • Diepte: Tussen 17 & 27 m
  • Datum ondergang: 12 – 14 september 1869

12 september 1869, de Britse zeil- & stoomboot de Carnatic vertrekt met een uiterst kostbare cargo richting Bombay , voor wat later zijn laatste trip zou blijken te zijn. Enkele minuten voor middernacht komt het schip vast te zitten op het Abu Nuhas rif. Volgens de kapitein geen reden tot paniek, het schip had enkele lekken maar het pompsysteem kon de klus aan dus het was enkel wachten tot het schip `Sumatra` voorbij zou komen en hulp bieden. De Sumatra liet echter op zich wachten. Tijdens de nacht van 13 op 14 september werden de lekken groter en liet ook de electriciteit het afweten. 34 uur na de aanvaring brak het schip, het achtersteven verdween in de Rode Zee. Kort daarna gleed ook het voorsteven van het rif om voor eeuwig onder te gaan. Een groot deel van de kostbare cargo (het verhaal wil dat er 40 000 sterling in goud bullion in het schip aanwezig was) werd nooit teruggevonden. Het wrak bevindt zich tussen 17 en 27m en wordt ook wel het `wijnwrak` genoemd door de vele flessen wijn (deel van de cargo) die in het schip gevonden werden. Talloze glasvisjes en enkele baarzen hebben in het schip postgevat, de scheepsromp is volledig bedekt met kleurrijk zacht koraal en ook het zien van murenen en octopussen rond het wrak is tijdens uw duik niet uitgesloten.

Thistlegorm

  • Bouwjaar: 1940 als Freighter voor de Royal Navy
  • Lengte: 126 m
  • Breedte: 17.5 m
  • Gewicht: 4898 ton
  • Diepte: Tussen 10 & 31 m
  • Datum Ondergang: 6 oktober 1941

Egypte, 6 oktober 1941, WO II. Het is 01.30 `s morgens wanneer de SS Thistlegorm, geankerd bij Sha`ab Ali en volgeladen met oorlogsmunitie voor de Britste troepen in Noord-Afrika, opgemerkt wordt door de Duitse luchtmacht.
Er komt een kort maar hevig gevecht waarbij de SS Thistlegorm door 2 fatale bominslagen opengescheurd wordt en zinkt. De oorlog woedt verder en het schip wordt vergeten tot het in de jaren `60 gevonden wordt door niemand minder dan Jacques Cousteau. De vracht, bestaande uit locomotieven, motors, jeeps, trucks, autobanden, rubberlaarzen, munitie, granaten en nog veel meer, is ondanks de vele jaren bijna volledig intact gebleven. Niet alleen het schip zelf, maar ook de talloze soorten vis die in de loop der jaren een thuishaven gevonden hebben in, op en rond het schip zorgen ervoor dat de Thistlegorm één van de meest bezochte scheepswrakken ter wereld is.

Door de omvang van en de vele bewonderenswaardigheden in het schip is het aangeraden minstens 2 duiken op het wrak te maken. Het diepste punt, te bezichtigen tijdens de eerste duik, ligt op een diepte van 31 m. Het is niet uitgesloten dat u een sterke stroming zal ervaren tijdens uw duik en ook een minder goede zichtbaarheid behoort tot de mogelijkheden maar niet te min is dit stukje Britse geschiedenis zeker en vast een must voor iedere duiker.

The Kingston (Sarah H)

  • Bouwjaar: 1871
  • Lengte: 78 m
  • Breedte: 10 m
  • Diepte: tussen 4 & 19 m
  • Datum Ondergang: 24 februari 1881

22 januari 1881, het schip de Kingston vertrekt onder leiding van kapitein Cousins vanuit Londen naar Aden met een lading kolen. Ongeveer een maand later bereikt het schip het open water van de Rode Zee. De kapitein besluit na 2 dagen non stop aan het roer te staan, dat dit open water veilig genoeg is om het roer over te laten aan zijn eerste stuurman en zoekt zijn kajuit op. Niet lang daarna echter komt het rif in volle vaart terecht op het rif Shag Rock. 2 dagen lang proberen kapitein en bemanning het schip te redden, maar tevergeefs, de Kingston glijdt van het rif af en heel snel is enkel nog de mast van het schip te zien.
Meer dan 100 jaar later is ook dit schip een veelbezocht wrak in de Rode Zee.
Het schip is na al die jaren nog verbazingwekkend goed intact.

Rosalie Moller

  • Bouwjaar: 1910
  • Lengte: 108 m
  • Diepte: tussen 17 en 50 m
  • Datum ondergang: 7 oktober 1941

WO II. De Rosalie Moller, een Brits oorlogsschip geladen met `Best Welsh` kolen, wacht, net zoals de Thistlegorm, op instructies om haar tocht verder te kunnen zetten via de Golf van Suez. En net dat wachten op instructies zou beide schepen fataal worden.
Na hun aanval op de Thistlegorm op 6 oktober had de Duitse luchtmacht lucht gekregen van het feit dat ook andere schepen zich verborgen hielden in deze zogezegde veilige ankerplaats dichtbij het eiland Gubal. Niet meer dan 48 uur na de tragedie van de Thistlegorm wordt ook de Rosalie Moller door de Duitse luchtmacht vernietigd. Het schip wordt in de nacht van 7 oktober 1941 door 2 bommen geraakt waarna samen met de twee bemanningsleden, voorgoed in het water verdwijnt.
Het wrak staat rechtop met de boeg op 39 m en een maximum diepte van 50 m. De Rosalie Moller is nog steeds in uitstekende conditie, op het dek is een weelderige koraalgroei en het marineleven kan alleen maar omschreven worden als spectaculair.
Duiken op de Rosalie Moller is enkel aangeraden bij goede weersomstandigheden, maar indien de kans zich voordoet moet de meer ervaren duiker deze zeker en vast met beide handen grijpen.

Siyul Kebira

  • Gemiddelde diepte: 15m
  • Maximum diepte: 22m

Dit rif loopt rond het eiland van Siyur Kebir en biedt een enorme variëteit, van brede zandstraten tot harde koraalruggen en meer. Het rif is rijkelijk gevuld met zowel hard als zacht koraal. Vooral de noordkant van het rif is heel dicht begroeid met koraalformaties maar is onbeschut en daardoor heel erg onder invloed van weer en wind. De oostelijke kant heeft een bodem die van 10m naar + 40 m loopt. Een grote rog of een haai in het diepe water behoren tot de mogelijkheden.

Siyul Seghira

  • Gemiddelde diepte: 15 m
  • Maximum diepte: +25 m

In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden – `Seghira` betekent `klein`- is dit 1 van de grootste riffen in zijn buurt. Op dit rif maakt men meestal een stromingsduik waarbij men start aan de noordkant van het rif om zich door de stroming te laten voortstuwen tot de meer zuidelijke kant waar het ankerpunt ligt. Tijdens de duik kan je genieten van de dichte begroeiing van zowel hard als zacht koraal en een grote verscheidenheid aan marineleven. De noordkant van dit rif kan echter slechts bereikt worden bij gunstige weersomstandigheden.

Small Crack

  • Gemiddelde Diepte: 15 m
  • Maximum Diepte: 22 m

Deze duikstek is een “crack” of een smalle doorgang in het Shaab Mahmoud Rif met een adembenemende koraalgroei van zowel zacht als hard koraal. De getijden creeren hier een sterke stroming wat voor heel wat onderwaterleven zorgt.

Bluff Point

  • Gemiddelde diepte: 20 m
  • Maximum diepte: + 30 m

Deze duikstek, liggend aan de monding van de straat van Gubal, bestaat uit een steile muur met heel wat grotjes en spleten die een heel scala aan marineleven verbergen en waar enorm grote gorgonia`s groeien. Rond het rif bevinden zich tal van glasvisjes, vlindervissen, krokodilvissen en een schorpioenvis. Schildpadden en napoleonvissen behoren eveneens tot de mogelijheden. Tijdens uw duik kan u ook een onbekend wrak bekijken, gelegen op enkele honderden meters ten noorden van de vuurtoren. Het met koraal bedekte wrak ligt tussen 5 en 25 m. `Bluff Point` heeft zijn naam te danken aan de soms turbulente stromingen die aan de oostkant van het Gubal eiland kunnen plaatsvinden.

Umm Gamar

  • Gemiddelde Diepte: 20m
  • Maximum Diepte: + 35 m

Het eiland Umm Gamar, oftewel Moeder van de Maan, biedt een waaier aan mooi duikplaatsen.
Aan de zuidkant bevindt zich een met zacht koraal bedekt plateau waar murenen, vlindervissen, wimpelvissen, schildpadden en napoleonvissen rondzwemmen. Op de 3 kleine koraaltorens in de hoek wemelt het van de glasvisjes.
Umm Gamar biedt ook de mogelijkheid tot een stromingsduik, dit aan de west- of oostkant.
Aan de noordkant van het eiland bevindt zich een steile wand met verschillende grotjes en spleten die heel wat marineleven bergen, hier kan echter slechts bij gunstige weersomstandigheden gedoken worden.

Verder kan u nog Big Gubal, Small Gubal & Careless Reef bezoeken.

 

Opmerking: Alle duikplaatsen en de volgorde zijn afhankelijk van de weersomstandigheden.